🍖 معرفی غذای های سگ

راهنمای غذای خشک سگ

بهترین نوع غذای خشک سگ چیست؟

تغذیه مناسب مهم‌ترین عامل در سلامت و طول عمر سگ‌هاست و ما صاحبان سگ به دنبال بهترین غذا برای سگمون هستیم. به خاطر اهمیت این موضوع و تنوع بالای محصولات، امروز تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد راهنمای انتخاب بهترین غذای خشک سگ صحبت کنیم و بهتون بگیم که بهترین غذای سگ چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

غذای خانگی برای سگ

بهترین رژیم غذایی برای سگ چیه؟

شاید شما هم دوست داشته باشین هرچی دوست دارید به عنوان غذای خونگی به سگتون بدید؛ اما این کار رو به دلایل مختلف توصیه نمی‌کنیم.

غذای خونگی که دستورش رو دامپزشک به صورت اختصاصی برای سگ ننوشته معمولا از نظر مواد مغذی بالانس نیست و نیازهای تغذیه‌ای سگ رو به طور کامل تامین نمی‌کنه و در دراز مدت منجر به مشکلات سلامتی و کمبود انواع مواد معدنی و ویتامین و … در سگ میشه. برای همین توصیه می‌کنیم برای رژیم همیشگی سگتون از غذاهای تجاری برندهای معتبر یا غذای خانگی نوشته شده توسط دامپزشک استفاده کنید.

الگوی وجودی علم تغذیه در حیوانات چیست؟

علم تغذیه حیوانات، به شناسایی و تعیین موثرترین مواد غذایی در جهت سلامتی و تندرستی حیوانات می‌پردازد و ما در این حوزه، دائماً به جمع‌آوری اطلاعات جدید مشغول هستیم.

سالانه گروهی از مواد غذایی و فرمولهای تغذیه ای جدید به بازار عرضه می‌شوند که همگی با هدف پیشگیری از ابتلا به بیماریها و حفظ سلامت بدن پا به این عرصه گذاشته‌اند.

در طول ۳۰ سال اخیر، کارخانه‌های تولیدکننده غذای خشک حیوانات خانگی دست به تولید غذاهایی زده‌اند که تأثیرات مثبتی بر زندگی سگ‌ها و گربه‌ها داشته‌اند.

برای مثال، تخمین زده می‌شود که در پانزده سال اخیر طول عمر سگ‌ها حدود ۳ سال افزایش یافته‌است.

تغییر مفهوم رژیم تغذیه ای در طول زمان

اکنون مفهوم رژیم تغذیه ای تغییر یافته‌است و توجه بیشتری به زیبایی ظاهری حیوانات خانگی نسبت به گذشته شده‌است که صرفاً در آن بقای حیوان و برآوردن حداقل نیازهایش مطرح بوده‌است.

گسترش این مفهوم بدون شک به دلیل دسترسی بیشتر به اطلاعات کاملتری دربارهٔ عملکرد اعضای بدن و مطالعه فواید موادغذایی مؤثر در سلامتی آن مانند عصاره گیاهان، مواد معدنی خاص، انواع پروتئین‌ها و غیره می‌باشد.

به واسطه پیشرفتهای نوین و پویا در علم تغذیه، مفهوم کلی رژیم تغذیه ای به مفاهیمی چون پیشگیری- تغذیه و سلامت- تغذیه گسترش یافته‌است.

خوشبختانه دوران بد تغذیه سگها از باقیمانده غذای ما انسانها و وادار کردن گربه‌ها به نوشیدن شیر گاو که برای رژیم غذایی آنها ناکافی است، به پایان رسیده‌است.

امروزه این امکان فراهم شده‌است که رژیم غذایی حیوانات بر اساس نیازهای اصلی شان تنظیم شده و نقایص شناسایی شده نیز برطرف گردد.

اهداف ما از تغذیه درست حیوان خانگی مان کدامند؟

امروزه بواسطه تحقیقات علمی در زمینه دامپزشکی، مسائل مربوط به تغذیه مانند رشد، تأمین انرژی بدن، از جنبه‌های دیگری همچون پیشگیری و درمان در شرایط خاص، نیز مطرح می‌شود.

حفظ و نگهداری و رشد و نمو بدن از طریق پروتئینها، مواد معدنی، ویتامین‌ها و برخی چربیها
تأمین انرژی بدن عمدتاً از چربیها و کربوهیدراتها صورت می‌گیرد
پیشگیری تغذیه ای (با افزودن آنتی‌اکسیدان‌ها، زئولیت‌ها و غیره به جیره می‌توان از ابتلا به بیماریهای گوارشی و کلیوی و نیز پیری پیشگیری کرد)
درمان تغذیه ای (با افزودن مواد خاصی به جیره می‌توان به تکمیل دوره نقاهت بیماری یا خلاصی حیوان از بیماری‌های مزمن و رفع درد، کمک کرد)
آیا تغذیه با غذای خشک برای سگ یا گربه من مناسب است؟
دانشمندان علم تغذیه و کارخانه‌های بزرگ و مطرح تولیدکننده غذای خشک حیوانات خانگی همگی بر این باورند که سگها بسته به سن (توله، بالغ، مسن) و جثه (کوچک، متوسط، بزرگ، عظیم الجثه) می‌بایست به روش‌های متفاوتی تغذیه شوند.

نیازهای غذایی گربه‌ها نیز بر اساس معیارهایی چون سن، شیوه زندگی و نژادشان تعیین و طبقه‌بندی می‌شود.

در مورد سگها، غذا عامل مهمی در تنظیم رفتار آنهاست، مثلاً تغذیه آنها به میزان یکسان و در زمان معین باعث ایجاد تعادل فیزیولوژیک در بدن آنها می‌گردد اما گربه‌ها ذاتاً شکارچیانی انفرادی بوده که دارای یک سیستم خودیاور هستند.

بنابراین بدیهی است که با آنچه خودمان می‌خوریم، تغذیه آنها غیرممکن و نادرست است.

این غذاها خوب طبخ نمی‌شوند یا سرشار از کربوهیدرات هستند که مناسب شرایط زندگی این جانوران نیستند.

قطعاً یک تکه شکلات، یک توده شکر، یک تکه باریک پنیر یا یک قطعه نان، در عین خوشمزه گی، باعث ایجاد اختلالاتی در سیستم تغذیه ای و روده ای شده و به تدریج به سلامت حیوان آسیب می‌رسانند.

غذای خونگی برای سگ 


اگر شما هم جزو دسته افرادی هستید که از قیمت های بالا و کمیاب بودن غذاخشک های خارجی سگ خسته شدید، این بخش از مقاله رو با دقت بخونید.

آیا غذایی که توی خونه درست میکنیم میتونه برای سگمون مفید و کافی باشه؟

بله، ولی شرط داره

شرطش اینه که دامپزشک بسته به ویژگی های سگ شما مثل

  • وزنش
  • سنش
  • میزان فعالیتش
  • نژادش
  • بیماری های خاص سگ

و چندین فاکتور دیگه، مواد تشکیل دهنده غذای سگ و مقدارشون رو مشخص کنه.

دستور غذایی نوشته شده توسط دامپزشک؛ چون با توجه به نیازهای غذایی اختصاصی سگ شما محاسبه و فرمول نویسی شده، بسیار بالانس شده هست و میتونه حتی از غذای خشک هم براش مفیدتر باشه چون از مواد تازه و باکیفیت تشکیل شده.

خوردن غذای خشک توسط سگ داکسهوند

غذای تجاری برای سگ

غذاهای تجاری سگ در دو دسته‌بندی کلیِ غذای خشک و غذای کنسروی وجود دارن. هردو غذا مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن؛ اما غذای خشک سگ به خاطر مزایای بیشتری که داره توصیه میشه.

اما الان می‌خوایم اختصاصا در مورد بهترین غذای خشک سگ و راهنمای انتخاب محصول با شما صحبت کنیم.

غذای خشک سگ

مزایای غذای خشک سگ

  • غذای خشک به خاطر رطوبت کمی که داره نگهداری راحتی داره و می‌تونید مدت‌های طولانی اونو بدون نیاز به یخچال نگهداری کنید.
  • غذای خشک قیمت بسیار پایینتری (از کنسرو) داره و در دراز مدت باعث کاهش هزینه‌های نگهداری از سگ میشه.
  • فرمولاسیون غذای خشک بسیار کامله و تمام نیازهای تغذیه‌ای سگ به پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین‌ها و مواد معدنی رو تامین می‌کنه.
  • در واقع، سگی که غذای خشک می‌خوره به ندرت (مگر به توصیه دامپزشک) نیاز به مکمل‌های غذایی دیگه داره.
  • جویدن غذای خشک از تشکیل جرم دندان جلوگیری می‌کنه و یجورایی کار مسواک زدن رو انجام میده.
  • غذای خشک رو به راحتی می‌تونید در سفر و … همراه خودتون ببرید و به سگتون غذا بدید.
  • غذای خشک می‌تونه ساعت‌ها در ظرف غذای سگ باقی بمونه و خراب نشه (برای مواقعی که خونه نیستید).

چه مواد غذایی باید حتما در غذای خشک سگ وجود داشته باشه؟

برای اینکه بتونید بهترین و باکیفیت‌ترین غذای خشک رو برای سگتون بخرید باید بدونید که ترکیبات غذای خشک اصلا چه چیزهاییه.

سگ‌ها برخلاف گربه‌ها، گوشتخوار اجباری نیستن و اگرچه گوشت بخش اعظمی از رژیم غذاییشون رو تشکیل می‌ده اما به منبع غذایی دیگه مثل غلات و سبزیجات و میوه‌ها هم نیاز دارن.

بهترین غذای خشک سگ که کیفیت خوبی داره باید حاوی مواد زیر باشه:

  • پروتئین: پروتئین انواع گوشت مثل مرغ، گاو، بره، ماهی و … و همینطور پروتئین گیاهی
  • چربی: چربیهای مفید مثل اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶
  • فیبر: فیبر موجود در سبزیجات و غلات
  • مواد معدنی: مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن
  • ویتامین‌ها مثل ویتامین A، C، D و B
غذای خشک و تر سگ

مقدار حجم غذای مورد نیاز سگ در روز چقدره؟

رک و راست بهتون می‌گیم که یه جوابِ دقیق و مشخص برای این سوال وجود نداره؛ چون مهمتر از حجم و وزنِ غذا، کیفیت و مواد مغذی اون محصوله که باید بهش توجه کرد.

به این ترتیب ۲۰۰ گرم از یه غذای خشک باکیفیت ممکنه برای سگ کافی باشه و مواد غذایی مورد نیاز بدنش رو به خوبی تامین کنه؛ اما ۴۰۰ گرم از یه غذای بی کیفیت و ارزان برای سگ اصلا «کافی» نباشه، فقط شکم سگتون رو پر ‌کنه و در دراز مدت اونو دچار مشکلات تغذیه‌ای و سلامتی ‌کنه.

پشت بسته‌بندی غذای خشک سگ معمولا مقدار مصرف روزانه بر اساس وزن و میزان فعالیت سگ نوشته شده و بهترین راهنما برای شما دستورالعمل خودِ اون محصوله.

نکته دیگه اینکه مقدار غذای روزانه سگ رو یکباره بهش ندید و اونو در دو وعده (صبح و عصر) تقسیم کنید.

البته این مورد به نژاد سگ هم بستگی داره و بعضی سگ‌های کوچک و عروسکی مثل پامرانین و شیتزو تریر حتی به سه بار غذا در روز نیاز دارن، در حالی که بعضی سگ‌ها مثل هاسکی با یک وعده غذا در روز هم کاملا کنار میان و مشکلی ندارن؛ اما به طور کلی بهتره غذای روزانه سگ‌های بالغ رو در ۲ وعده بهشون بدید.

توله‌ سگ‌های زیر ۶ ماه به ۳ یا در برخی نژادها به ۴ وعده غذا در روز نیاز دارن؛ اما بعد از ۶ ماهگی باید تعداد دفعات غذا رو به ۳ و در نهایت به ۲ بار در روز کاهش بدید.

دسته‌بندی محصولات غذای خشک سگ

به طور کلی غذای خشک برندهای مختلف در سه دسته‌بندی مختلف عرضه می‌شن:

  • غذای خشک مخصوص توله سگ
  • غذای خشک سگ بالغ نژاد کوچک
  • غذای خشک سگ بالغ نژاد بزرگ

همینطور ممکنه برخی برندها دسته‌بندی جداگانه‌ای برای سگ‌های فعال و پرانرژی هم داشته باشن. اما همونطور که گفتیم موقع خرید بهترین غذای خشک برای سگتون به ۳ مورد بالا توجه کنید و مثلا برای توله سگتون حتما و حتما غذای خشک توله سگ بخرید.

غذای خشک سگ

موقع خرید بهترین غذای خشک برای سگ به چه نکاتی توجه کنیم؟

در حال حاضر تنوع بسیار بالایی از غذای خشک سگ در بازار وجود داره و شاید محسوس‌ترین تفاوت اونا قیمتشون باشه. درسته که قیمت بالای غذا لزوما به معنی کیفیت بالا نیست، اما از طرفی یه غذای خیلی ارزون هم مطئنا نمی‌تونه کیفیت خوبی داشته باشه.

بنابراین توصیه می‌کنیم هیچ وقت صرفا به خاطر قیمت پایین و ارزان، یه غذا رو انتخاب نکنید.

چون اگه خدای ناکرده غذای خشک سگ ارزان و بی کیفیت به سلامت سگتون لطمه بزنه باید چندین برابرش رو برای درمان و بازگشت سلامتیش هزینه کنید. پس برای سلامتی و طول عمر سگتون حتما از غذاهای باکیفیت و برندهای معتبر خریداری کنید.

پشت بسته‌بندی غذا، مواد تشکیل دهنده غذای خشک سگ نوشته شده. بهتره قبل از خرید حتما این ترکیبات رو مطالعه کنید و مطمئن بشید که غذای باکیفیتی برای سگتون می‌خرید.

محصولات معتبر موظفند ترکیبات غذای خشک سگ رو به ترتیب بیشترین به کمترین بنویسند؛ یعنی اولین ماده غذایی که نوشه می‌شه بیشتر از بقیه در اون غذا وجود داره و به همین ترتیب.

همینطور درصد مواردی مثل پروتئین، فیبر، چربی و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی (خاکستر) هم روی بسته‌بندی درج میشه و باید بهش دقت کنید. درصد مناسب این موارد تا حد زیادی به سن، نژاد، میزان فعالیت و وضعیت سلامتی سگتون بستگی داره و بهتره در این مورد با دامپزشک مشورت کنید.

اما به طور کلی اکثر غذاهای سگ بین ۲۰-۳۰% پروتئین دارن که این مقدار در غذای خشک توله‌ سگ بیشتر از سگ‌های بالغه.

مقدار چربی غذاهای سگ هم به طور میانگین بین ۹-۱۴% هست. البته اگه سگتون مستعد چاقیه درصد چربی غذاش نباید بیشتر از ۱۰% باشه.

بهترین و عاقلانه‌ترین کار اینه که برای خرید بهترین غذای خشک سگ برندهای معتبر رو انتخاب کنید که امتحانشون رو پس دادن و مورد اعتماد هزاران صاحب سگ در دنیا هستن. اینطوری خیالتون از هربابت راحت میشه و مطمئنید غذای کامل و باکیفیتی به سگ عزیزتون می‌دید.

غذای خشک سگ

ناهید صابری

شدیدا علاقه مند به حیوانات هستم و در سایت شیک پت سعی دارم تا اطلاعات و آموزش های لازم برای نگهداری از حیوانات خانگی را گرد هم بیاورم. خوشحال میشم در تجربیات خودتون رو در بخش نظرات هر بخش با ما به اشتراک بذارید تا بتونیم اطلاعات جامع تری رو در مورد سگها، گربه ها و حیوانات دیگر در این وبسایت اشتراک گذاری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا